کنترل کیفی QC چیست؟

کنترل کیفی QC چیست؟ مجموعهای از رویهها است که برای اطمینان از اینکه محصول تولیدی یا خدماتی ارائه شده در یک مجموعه مشخص از معیارهای کیفیت پایبند به آن است یا خیر؟ سؤال بعدی که مطرح میشود این است که آیا نیازهای رضایت مشتریان و الزامات ایزو ۱۰۰۰۴ برآورده میشود یا خیر؟ گفتنی است که نباید دو مفهوم تضمین کیفیت و کنترل کیفیت یکی باشد چرا که تضمین کیفیت QA به تأیید این موضوع اشاره دارد که الزامات مشخص توسط یک محصول یا خدمات برآورده شود درحالیکه کنترل کیفیت QC به بازرسی واقعی این عناصر اشاره دارد.


آنچه در این مطلب میخوانید:
صدور ایزو ۹۰۰۱ چه تأثیری بر کنترل کیفی شرکت دارد؟
صدور ایزو ۹۰۰۱ در یک کسبوکار با هر تعداد پرسنل و اندازه آن موجب بالارفتن سطح کیفیت و بهبود مستمر سیستم میگردد. کنترل (QC) هم بهعنوان فرایندی است که از طریق آن یک کسبوکار به دنبال اطمینان از حفظ یا بهبود کیفیت محصول است.
ایزو ۹۰۰۱ بهعنوان مدیریت کیفیت با کمک کنترل کیفیت بر یک سیستم نظارت دارد. چرا که این استاندارد در هر بخش (داخلی، خارجی) شامل آزمایش واحدها و تعیین اینکه آیا آنها مطابق با مشخصات محصول نهایی هستند یا خیر عمل میکنند.
برای مشاوره رایگان با تلفن های ۳۳۴۴۷۷۶۵-۰۲۳ و ۳۳۴۴۷۷۶۶-۰۲۳ تماس بگیرید.
چک لیست qc
در این قسمت قصد داریم تا نمونههایی از ساختن درست چکلیست را به شما بیان کنیم. اگر که در اجرایی و پیادهسازی فرمهای خود در مجموعه دچار مشکل شدید بهتر است با گرفتن مشاور ایزو تمامی این موارد در بهترین حالت رفع میشود.
یک الگوی چکلیست بازرسی کنترل سطح QCاز اطلاعات محصول، از جمله عواملی است که انطباق با استانداردهای کیفیت را تعیین میکند. با استفاده از این چکلیست یک بازرسی کنترل QC مؤثر انجام دهید. این شامل سؤالات زیر و بیشتر است:
- آیا محصول عاری از خاک و گردوغبار است؟
- آیا اندازه محصول کم است؟
- آیا رنگهای غالب قابلقبول هستند؟
- آیا وزن محصول در حد تحمل قابلقبول است؟
- آیا مواد بدون تغییر شکل است؟
- آیا محصول مطابق انتظار عمل میکند؟
- آیا محصول به طور ایمن دربسته بندی جا میشود؟
شرح وظایف مدیر کنترل کیفی
یک مدیر کنترل کیفیت باید درک کاملی از نیازهای مشتری و ذینفعان برای توسعه فرایندهای QC مؤثر داشته باشد. برای فرایندها و مشخصات مربوط به محصولات را بداند. الزامات مواد خام برای تأمینکنندگان و نظارت بر انطباق آنها را تنظیم کند.
یکی از مهمترین موارد که باید به آن توجه کرد این است که انجام ارزیابی فرایندهای تولید شرکت و نظارت بر سیاستهای کیفیت داخلی انجام شود و در پی آن اطمینان حاصل کنید که فرایندهای تولید مطابق با استانداردهای تولید محلی و جهانی است. نهایت همکاری با پرسنل باکیفیت برای اجرای سیستمها، رویهها و استانداردهای عملیاتی را داشته باشید.
قبل از انجام ممیزی کیفیت برای اطمینان از رعایت سیاستهای QC سازمان میتوانید از سیستم مدیریت کیفیت آموزش ایزو ۲۹۹۹۰ برای کنترل و مدیریت منابع انسانی در ساخت یک واحد کاری قوی اقدام بفرمایید.
و در آخر ایجاد رویههایی برای نمونهگیری، ثبت و گزارش دادهها الزامی است که میتوانید همراه با کارشناسان دیگر انجام دهید.
اصطلاحات ارزیابی کنترل کیفیت
کلمات اختصاری و اختصارات در زمینه کنترل کیفیت به شرح زیر است:
- CAD طراحی به کمک کامپیوتر
- CQA تضمین کیفیت ساختوساز
- CQCO افسر کنترل ساختوساز
- CQCP کنترل ساختوساز / طرح تضمین کیفیت
- CQP طرح کنترل کیفیت پیمانکار
- SME مهندس نظارت بر سایت
- HASP طرح بهداشت و ایمنی
- NCR گزارش عدم انطباق
- Q&M عملیات و نگهداری
- QA تضمین کیفیت
- QC کنترل کیفیت
- QCM مدیر سیستمهای QC
- QMP طرح مدیریت کیفیت
- QMS سیستم مدیریت کیفیت
- SOW محدوده کار

اصول کنترل کیفی
در یک سیستم چه به یک طرح کیفیت ساده یا جامع نیاز داشته باشید باید بدانید یک طرح کیفیت مؤثر برای ساختوساز باید شامل برخی از عناصر مشترک باشد.
۱۲ عنصر یک برنامه کیفیت مؤثر:
- پرسنل پروژه کنترل سطح QC
- پروژه QC پرسنل و ساختار سازمانی
- وظایف، مسئولیتها و اختیارات پرسنل QC
- هماهنگی و ارتباطات کیفیت پروژه
- آموزش باکیفیت
- بازرسی و آزمایش
- بازرسی و کنترل وظیفه کاری
- طرح بازرسی و آزمایش
- صلاحیت شرکتهای بازرسی/تست شخص ثالث و پیمانکاران فرعی و تأمینکنندگان
- بازرسی مواد و تجهیزات، ردیابی و QC
- ممیزیها، سوابق و گزارشها
- سوابق و اسناد کیفیت پروژه
انواع روشهای کنترل کیفیت
درحالیکه رویکردهای متفاوتی برای انواع کنترل کیفیت در کنار انجام ممیزی وجود دارد، اکثر منابع در دسترس عموم بر انواع بازرسیهای کیفیت تمرکز میکنند که عبارتاند از فرایند، محصول، ۱۰۰% حالت (در حین تولید، قبل از تولید، بارگیری کانتینر) و فرایند قبل از ارسال.
در اینجا ۴ نوع QC پیشنهادی وجود دارد که تأکید میکند QC چندین بخش یا جنبههای گردشکار تولید یک سازمان را پوشش میدهد:
- کنترل QC مبتنی بر انطباق – مطابق با استانداردهای صنعتی مانند ISO 9001
- بررسی کیفیت مبتنی بر خروجی – پایبندی به فلسفه نقص شش سیگما یا صفر
- کنترل سطح کیفی مبتنی بر سازمان – شکلدادن به QC باتوجهبه اهداف کیفیت و بهبود QC با اعمال تغییرات در ساختار، فرهنگ یا رویههای استاندارد سازمان.
- کنترل QC مبتنی بر داده – با استفاده از دادههای بازرسی برای شناسایی مناطق تولید که به طور مداوم در بررسیهای QC شکست میخورند.
اصول کنترل کیفیت
- تمرکز بر مشتری
- رهبری
- مشارکت مردم
- رویکرد فرایندی
- بهبود.
- تصمیمگیری مبتنی بر شواهد
- مدیریت روابط

مسئول کنترل کیفیت صنایع غذایی
کنترل کیفی مورداستفاده در یک کسبوکار بهشدت به محصول یا صنعت وابسته است و چندین تکنیک برای اندازهگیری کیفیت وجود دارد. صنایع غذایی از روشهای کنترل استفاده میکنند تا اطمینان حاصل شود که مشتریان از محصولاتشان بیمار نمیشوند.
QC اقدامات ایمن را ایجاد میکند که میتواند برای اطمینان از اینکه محصولات ناقص یا آسیبدیده به مشتریان ختم نمیشود، اجرا شود.
استانداردهای غذایی که با کنترل کیفی سازگاری دارند:
- ایزو ۲۲۰۰۰– استاندارد مدیریت ایمنی مواد غذایی
- گواهینامه HACCP– کنترل مخاطرات در صنایع غذایی
- ایزو FSSC22000– سیستم ایمنی مواد غذایی
- گواهینامه حلال– محصولات غذایی
- ایزو ۴۵۰۰۱– بهداشت و ایمنی شغلی
- گواهینامه GMP– تولید خوب محصول
سؤالات مصاحبه کنترل کیفی
بررسی اجمالی شغل :
شرح مختصری چهارتا پنج جملهای از نقش مدیر در فرم پاراگراف ارائه دهید. نحوه ارتباط این موقعیت با سازمان را بهطورکلی و موفقیت در این موقعیت را در نظر بگیرید.
مسئولیتها و وظایف:
- وظایف ضروری مدیر کنترل برای این شغل را دقیقاً فهرست کنید.
- هنگام فهرستکردن مسئولیتها از ترتیب اهمیت استفاده کنید.
- از عبارات خودداری کنید و برای درک بهتر از جملات کامل استفاده کنید.
- عبارات را با افعال عملی شروع کنید.
- از فن بیان استفاده کنید.
- زمان حال را انتخاب کنید.
صلاحیتهای کیفیت:
- الزامات آموزشی
- حداقل تجربه موردنیاز و صنعت
- مهارتهای خاص
- گواهینامهها مربوط به QC
- مجوزها
- خصوصیات شخصی
QC در صنعت چگونه است؟
بهعنوان کلام پایانی از باید بگوییم همانطور که ابتدای مقاله خواندید کنترل کیفیت فرایندی است که از بهترین شیوهها، رعایت دقیق استانداردها و مشخصات برای ارائه محصولات بدون نقص استفاده میکند. با اقدامات (QC)، شرکتها میتوانند بهتر هزینهها را مدیریت کنند.
کلید مدیریت برنامههای کیفیت، اطمینان از رعایت دقیق فرایندهای استاندارد است. هر گونه انحراف از این فرایند احتمالاً منجر به تولید محصولاتی میشود که از مشخصات فنی خارج هستند و همچنین احتمالاً به اشکال دیگر ضایعات منجر میشود.
جمعآوری دادهها در مورد کیفیت قطعه میتواند برای ممیزی فرایندهای تولید و حصول اطمینان از اینکه کار استاندارد و دستورالعملهای کاری مطابق با توسعه اجزای کیفی و درعینحال کاهش ضایعات هستند، مفید باشد.
مدیران کیفیت میتوانند دادهها را بررسی کنند تا بفهمند که کجا تنگناها و ضایعات در فرایند وجود دارد و درعینحال کیفیت موردنیاز را حفظ میکنند. برای دریافت ایزو همین حالا با مجموعه EIQM تماس بگیرید.

گواهینامههای ایزومشاهده همه
-
ایزو ۹۰۰۱ (استاندارد مدیریت کیفیت)
-
ایزو ۱۴۰۰۱ (استاندارد مدیریت زیست محیطی)
-
ایزو ۴۵۰۰۱ (استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی)
-
گواهینامه OHSAS 18001 (استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت حرفهای)
-
گواهینامه HSE (سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست)
-
گواهینامه IMS (ایزو ۹۰۰۱ – ایزو ۱۴۰۰۱ – ایزو ۴۵۰۰۱)
-
ایزو ۲۲۰۰۰ (استاندارد مدیریت ایمنی مواد غذایی)
-
گواهینامه HACCP (سیستم مدیریت ایمنی و مخاطرات صنایع غذایی)
-
گواهینامه GMP (روشهای خوب تولید)
-
ایزو ۱۰۰۰۴ (استاندارد رضایتمندی مشتریان)
مقالات ایزومشاهده همه
-
ایمنی کارگاه یا workplace safety
۱۳ آذر ۱۴۰۲ -
ایزو ۱۶۰۵۰ – استاندارد آجیل و خشکبار
۱۲ آذر ۱۴۰۲ -
چرخه دمینگ یا چرخه PDCA – ابزاری برای بهبود مستمر
۱۱ آذر ۱۴۰۲ -
ایزو ۲۰۸۱۵ –تضمین تولید و مدیریت قابلیت اطمینان در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
۹ آذر ۱۴۰۲ -
مشاور مدیریت کیست؟ شرح خدمات مشاوره مدیریت
۸ آذر ۱۴۰۲ -
ایزو ۲۲۷۱۶ – استاندارد شیوههای تولید خوب برای لوازم آرایشی
۷ آذر ۱۴۰۲ -
تجزیه و تحلیل پاپیون: حلکردن پیچیدگیها با شیوهای نوین
۶ آذر ۱۴۰۲ -
ایزو TC 106 – کمیته فنی استانداردهای دندانپزشکی
۵ آذر ۱۴۰۲ -
درخت تصمیم چیست و چه تفاوتی با فلوچارت دارد؟
۴ آذر ۱۴۰۲ -
ایزو ۱۲۸ – استاندارد مستندات فنی محصول (TPD)
۲ آذر ۱۴۰۲