پیکسـی!

قالب چند منظوره پیکسی، یکی از بهترین و بی نظیرترین قالب های وردپرسی است که تاکنون منتشر شده است، با قالب پیکسی دیگر نگران حال و هوای سایتتان نباشید!

تلفــن: 09120000000

ایزو ۱۰۶۶۸ (استاندارد ارزش گذاری برند)

ایزو ۱۰۶۶۸ (استاندارد ارزش گذاری برند)

گواهینامه ایزو 10668
گواهینامه ایزو ۱۰۶۶۸

ایزو ۱۰۶۶۸ چارچوبی را برای مدیریت ارزش برند تعریف می‌کند. گواهینامه ایزو ۱۰۶۶۸ فرایندی را برای ارزش‌گذاری برندها و تعیین اهداف ارزش‌گذاری برند ایجاد می‌کند. فرایند اخذ ایزو ۱۰۶۶۸ (صدور ایزو ۱۰۶۶۸- گرفتن ایزو ۱۰۶۶۸) می‌تواند برای پشتیبانی از طیف وسیعی از تصمیم‌گیری‌ها، از تصمیمات عملیاتی کوتاه‌مدت تا تصمیمات استراتژیک بلندمدت، مورداستفاده قرار گیرد. انجام ارزیابی های برند برای اهداف متنوعی از جمله برنامه ریزی استراتژیک، گزارشگری مالی، حل و فصل اختلافات و پیش نیاز است.

eiqm baner333
contact eiqm

ایزو ۱۰۶۶۸ چیست؟

ISO 10668:2010  یک استاندارد بین‌المللی است که مشخص می‌کند چه چیزی “ارزش” یک برند را تشکیل می‌دهد و چگونه باید ارزش‌گذاری شود. معیارهایی که صدور ایزو ۱۰۶۶۸ در نظر دارد برای محاسبه ارزش یک برند است و راهنمایی‌هایی را در مورد نحوه انجام این کار ارائه می‌دهد.

 گرفتن ایزو ۱۰۶۶۸ برای استانداردسازی، اندازه‌گیری و ارزش‌گذاری برندها بر اساس عملکرد مالی آنها ایجاد شد. گواهینامه ۱۰۶۶۸ معیارهایی را برای تعیین هزینه یک برند بر حسب جریان درآمد سرمایه‌ای آن و همچنین عوامل دیگری مانند وفاداری مشتری و سهم بازار تعیین می‌کند.

 توصیه می‌شود اخذ ایزو ۱۰۶۶۸ در کنار استاندارد مدیریت کیفیت (ISO 9001:2015) همچنین حاوی دستورالعمل‌هایی در مورد روش‌های اندازه‌گیری ارزش یک برند در طول زمان، و همچنین ارائه پیشنهادهایی در مورد چگونگی شناسایی تغییرات در ارزش آن است.

در صورتی که سوالی دارید؟ با کارشناسان ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان با تلفن های ۳۳۴۴۷۷۶۵-۰۲۳ و ۳۳۴۴۷۷۶۶-۰۲۳ تماس بگیرید.

گواهینامه ایزو ۱۰۶۶۸ (ارزش گذاری برند) چیست؟

ارزش‌گذاری برند یک استاندارد بین‌المللی برای اندازه‌گیری ارزش برند است. الزامات ارزش‌گذاری نام تجاری مطابق با ISO را مشخص می‌کند، چارچوبی را برای ارزیابی (شامل رویه‌ها و روش‌ها) ارائه می‌دهد و روش‌هایی را برای گزارش نتایج نشان می‌دهد.

می‌توان برای ارزیابی‌های برند برای اهداف مختلف از جمله حسابداری، گزارشگری مالی، برنامه‌ریزی مالیاتی و انطباق، پشتیبانی دعاوی برای صدور ایزو ۱۰۶۶۸ اقدام کرد.

ایزو ۱۰۶۶۸ به زبان ساده

به زبان ساده این استاندارد می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا ارزش برندهای خود را بهتر درک کنند و تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد نحوه مدیریت و رشد آن برندها اتخاذ کنند.

علاوه بر این، صدور ایزو ۱۰۶۶۸ می‌تواند یک زبان و چارچوب مشترک برای بحث در مورد ارزش برند بین سهام‌داران مختلف فراهم کند.

متن استاندارد ایزو ۱۰۶۶۸ ویرایش ۲۰۱۰

اخذ ایزو ۱۰۶۶۸ الزامات رویه‌ها و روش‌های اندازه‌گیری ارزش برند پولی را مشخص می‌کند. در حال حاضر این ساتاندارد با نسخه ۲۰۱۰ برای سازمان‌ها صادر می‌شود که چارچوبی را برای ارزش‌گذاری برند مشخص می‌کند.

ایزو برند شامل اهداف، مبانی ارزش‌گذاری، رویکردهای ارزش‌گذاری، روش‌های ارزش‌گذاری و منبع‌یابی داده‌ها و مفروضات باکیفیت است. همچنین روش‌هایی را برای گزارش نتایج چنین ارزش‌گذاری مشخص می‌کند.

الزامات ایزو ۱۰۶۶۸

ISO 10668 با الزامات کلی یک ارزیابی مطابق با ISO شروع می‌شود:

  • شفافیت
  • اعتبار
  • قابلیت اطمینان
  • کفایت
  • عینیت
  • پارامترهای مالی
  • رفتاری و قانونی

الزامات ایزو 10668


مراحل اخذ ایزو ۱۰۶۶۸

مراحل پیاده‌سازی و اخذ ایزو  10668 شامل موارد ذیل است:

  1. آموزش الزامات استاندارد ۱۰۶۶۸
  2. مستندسازی و پیاده‌سازی الزامات ۱۰۶۶۸
  3. ممیزی اقدامات انجام شده
  4. صدور گواهینامه از مراجع صدور معتبر

تمرکز استاندارد ISO 10668 بر روی چیست؟

تمرکز این استاندارد بر سنجش عملکرد مالی یک برند در طول زمان است. این شامل تجزیه‌وتحلیل داده‌هایی مانند ارقام فروش، سود یا زیانی را توسط برند در یک دوره زمانی (معمولاً سه سال)، هزینه‌های عملیاتی مرتبط با مدیریت فعالیت‌های برند در آن دوره، و هرگونه تخفیف یا حق بیمه اعمال شده هنگام فروش یا انتقال مالکیت می‌شود.

با ارزیابی دارایی‌های مشهود (مانند ثبت اختراع) و دارایی‌های نامشهود (مثلاً وفاداری مشتری) مرتبط با برند، ارزش آن  تعیین می‌شود.

ایزو برند چیست؟

استاندارد ارزش‌گذاری برند که بیشتر با نام ISO 10668 شناخته می‌شود به‌عنوان یک الزام رویه‌ها و روش‌های اندازه‌گیری ارزش برند پولی را مشخص می‌کند.
این استاندارد چارچوبی را برای ارزش‌گذاری برند، شامل اهداف، مبانی ارزش‌گذاری، رویکردها، روش‌های ارزش‌گذاری و منبع‌یابی داده‌ها مشخص می‌کند. همچنین روش‌هایی را برای گزارش نتایج برندسازی مشخص می‌کند.

برندها به‌عنوان یک دارایی نامشهود، بر خلاف ماشین‌آلات، ساختمان‌ها یا محصولات، هیچ ماده فیزیکی ندارند. درحالی‌که می‌توانند ارزش ملموسی به‌عنوان علائم تجاری یا فهرست مشتریان داشته باشند، ارزش اصلی نام تجاری نامشهود است. سود اقتصادی مورد انتظار برای شرکت از دیدگاه مصرف کنندگان برند سرچشمه می‌گیرد.

چرا ارزش گذاری برندها مهم است؟

برندها دارایی‌های نامشهود مهمی هستند؛ زیرا باعث می‌شوند یک کسب‌وکار برای مشتریان قابل تشخیص باشد. این امر باعث وفاداری می‌شود و قیمت‌های بالاتری را برای اقلام مارک‌دار امکان‌پذیر می‌کند.

دلیل اهمیت ارزش‌گذاری نام تجاری این است که اثبات مالی محکمی از ارزش یک برند برای یک کسب‌وکار ارائه می‌کند که برای طیف گسترده‌ای از اهداف تجاری ضروری است.

در مقدمه گواهینامه ۱۰۶۶۸ آمده است: «دارایی‌های نامشهود به‌عنوان دارایی‌های باارزش بالا شناخته می‌شوند. مسلماً باارزش‌ترین اما کمتر شناخته شده دارایی‌های نامشهود، برندها هستند.»

ارزش گذاری برند


ارزش گذاری برند شامل چه مواردی است؟

الزامات خاص

الزامات خاص در ایزو ارزش‌گذاری یک برند را تشریح می‌کند. شناسایی برند مهم است که هدف ارزش‌گذاری اعلام شود، زیرا این امر می‌تواند بر جنبه‌های دیگر ارزش‌گذاری برند، مانند مفروضات ارزش‌گذاری، فرض یا مبنای ارزش، و نتیجه ارزیابی نهایی تأثیر بگذارد.

رویکردها و روش‌های ارزش‌گذاری در گرفتن ایزو ۱۰۶۶۸

سپس این استاندارد رویکردهای مختلف ارزش‌گذاری و همچنین ملاحظات کلی در مورد رویکردهای ارزش‌گذاری برند را توضیح می‌دهد. سه رویکرد اصلی عبارت‌اند از:

درآمد: این زمانی است که ارزش برند بر اساس درآمد مورد انتظاری است که در طول عمر خود ایجاد می‌کند.

بازار: این رویکرد ارزش را بر اساس مقدار معقولی که می‌توان انتظار داشت خریدار برای برند بپردازد، بر اساس داده‌های برندهای مشابه استوار می‌کند.

هزینه: زمانی است که ارزش نام تجاری بر اساس هزینه تکرار برند در زمان ارزیابی است.

مناسب‌ترین رویکرد برای اندازه‌گیری ارزش برند، به هدف ارزش‌گذاری برند، پیش‌فرض یا مبنای ارزش و ویژگی‌های برند بستگی دارد.

ورودی‌های ارزش‌گذاری لازم

اخذ گواهینامه ایزو ۱۰۶۶۸ به ارائه راهنمایی در مورد مفروضات ارزش‌گذاری و تجزیه‌وتحلیل ادامه می‌دهد:

  • داده‌های بازار و مالی
  • جنبه‌های رفتاری
  • جنبه‌های حقوقی
  • منبع‌یابی و استفاده از داده‌ها و مفروضات باکیفیت

گزارش‌نویسی

صدور ایزو ۱۰۶۶۸ همچنین الزامات محتوای گزارش ارزش‌گذاری برند مطابق با ISO و روش‌های مختلف برای گزارش نتایج ارزیابی برند را مشخص می‌کند.

مزایای اخذ گواهینامه ۱۰۶۶۸

تحلیل ارزش‌گذاری برند:

یکی از مزایای ISO 10668 استفاده از سه روش ارزش‌گذاری را در تحلیل ارزش‌گذاری برند پیشنهاد می‌کند. ارزش برند را بر اساس هزینه سرمایه‌گذاری در ساخت برند محاسبه می‌کند. این رویکرد مؤثر در نظر گرفته نمی‌شود؛ زیرا ارزش برند معادل هزینه سرمایه‌گذاری برای ایجاد آنها نیست.

بررسی مناسبترین خواسته مصرف کنندگان:

تحلیل بر مبنای آن چیزی است که مصرف‌کننده برای یک برند مشابه با ویژگی‌های مشابه در بازار می‌پردازد. این رویکرد برای گواهینامه ایزو معمولاً ترجیح داده نمی‌شود؛ زیرا مقایسه موارد مرتبط با آن دشوار است. این به این دلیل است که ارزش برند از توانایی آن برای ایجاد سود بیشتر در آینده ناشی می‌شود.

این رویکرد شامل  ارزیابی منافع اقتصادی است که انتظار می‌رود برند در طول بقیه عمر اقتصادی تخمینی آن دریافت شود.

دریافت گواهینامه ۱۰۶۶۸:

گرفتن ایزو ۱۰۶۶۸ مجموعه‌ای از ورودی‌های ارزش‌گذاری را ارائه می‌دهد که باید برای هر سازمان در نظر بگیرد. این روش‌ها شامل ورودی‌های بازار، بررسی حجم فروش، ارزش‌ها و کانال‌های فعلی و پیش‌بینی‌شده است.

نتایج تجزیه‌وتحلیل انجام شده باید در ارزش‌گذاری برند منعکس شود. جنبه‌های رفتاری برند باید در نظر گرفته شود تا به ارزش برند مناسب برسیم. این باید شامل ارزیابی وضعیت برند در بازار و تجزیه‌وتحلیل قدرت برند باشد.



مشاوره رایگان
شما می‌توانید با تکمیل فرم زیر، قبل از سفارش گواهینامه ایزو، از مشاوره رایگان کارشناسان EIQM استفاده نمایید.